درباره سهیل زمانی

سازندگان دوچرخه‌های سفارشی در حال استقبال از چرخ‌های ۳۲ اینچی هستند. بازار انبوه می‌تواند گام بعدی باشد.

سازندگان سفارشی در حال استقبال از چرخ‌های ۳۲ اینچی هستند. بازار انبوه می‌تواند گام بعدی باشد.
برندهای بزرگ و سازندگان سفارشی روی چرخ‌های ۳۲ اینچی سرمایه‌گذاری بزرگی می‌کنند که نشانه‌ای از یک انقلاب بالقوه در عملکرد و طراحی دوچرخه‌های کوهستان است.

نویسنده: مت فیلیپس در مجله دوچرخه‌سواری
منتشر شده در: ۲۲ اوت ۲۰۲۵

 

 

در نمایشگاه MADE امسال، چندین دوچرخه کوهستان بر پایه استاندارد نوظهور چرخ‌های ۳۲ اینچی ساخته شدند. و همان‌طور که کاملاً واضح است، چرخ ۳۲ اینچی بزرگ‌تر از چرخ ۲۹ اینچی است.

این دوچرخه سفارشی ساختهٔ کامرون فالکنر که در غرفهٔ چرخ‌های Astral به نمایش گذاشته شد، نمونه‌ای چشمگیر است که به کمک یک دوشاخه تعلیق (و ترمز) از شرکت Intend Bicycle Components آلمان تجهیز شده است. دوچرخه فالکنر در غرفه Astral حضور داشت تا نمونه‌های اولیه رینگ‌های آلومینیومی دوچرخه کوهستانی این شرکت با نام Outback را در حمایت از استاندارد ۳۲ اینچی به نمایش بگذارد. همچنین، مدل‌های ۳۲ اینچی در غرفه‌های BTCHN و Neuhaus نیز دیده شدند.

 

 

نمایشگاهی مانند MADE اغلب روندهایی را پیش‌بینی می‌کند که به‌زودی به جریان اصلی بازار تبدیل خواهند شد. و به نظر می‌رسد ما در آغاز دگرگونی بزرگ بعدی در اندازه چرخ‌ها قرار داریم.

 

 

 

ما قبلاً هم چنین تجربه‌ای داشته‌ایم. من آن‌قدر در این صنعت حضور داشته‌ام که زمانی که دوچرخه‌های کوهستان با چرخ‌های ۲۹ اینچی برای نخستین بار در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ معرفی شدند، در مجله Bicycling دوچرخه‌ها را آزمایش می‌کردم. و بر اساس آن تجربه، فکر می‌کنم دید روشنی از چگونگی تحول به سمت چرخ‌های ۳۲ اینچی دارم.

 

با این حال، یک تفاوت قابل توجه وجود دارد که باعث می‌شود پذیرش استاندارد ۳۲ اینچی با پذیرش استاندارد ۲۹ اینچی متفاوت باشد. زمانی که روند ۲۹er آغاز شد، عدد ۲۹ برای دوچرخه‌های کوهستان تازه بود، اما برای صنعت دوچرخه‌سازی نه: چرخ ۲۹ اینچی در واقع همان چرخ رایج ۷۰۰c بود با نامی دیگر. بنابراین، هرچند مشکلات زیادی در مسیر ارتقای عملکرد دوچرخه‌های کوهستان ۲۹ اینچی تا سطح امروزی وجود داشت، این حرکت از نقطهٔ صفر آغاز نشد.

 

اما چرخ ۳۲ اینچی عملاً از نقطهٔ صفر شروع می‌شود. با این حال، فکر می‌کنم دانشی که در دوران گذار از چرخ‌های ۲۶ اینچی به ۲۹ اینچی به دست آمد، به روان‌تر شدن گذار به ۳۲ اینچی کمک خواهد کرد — البته اگر تقاضا برای چرخ ۳۲ اینچی وجود داشته باشد.

 

اما ابتدا باید پرسید: چرا چرخ ۳۲ اینچی؟

برای همان مزایایی که زمانی هنگام معرفی چرخ‌های ۲۹ اینچی به‌عنوان جایگزینی برای چرخ‌های ۲۶ اینچی مطرح می‌شدند. چرخ بزرگ‌تر ۳۲ اینچی نرم‌تر و در نتیجه سریع‌تر از روی ناهمواری‌ها عبور می‌کند؛ در بالا رفتن، ترمز گرفتن و پیچیدن، چسبندگی بیشتری ایجاد می‌کند و پایداری را افزایش می‌دهد.

 

و نگاهی کوتاه به معایب: چون مواد بیشتری مصرف می‌شود، تقریباً تمام قطعات مخصوص ۳۲ اینچی سنگین‌تر هستند؛ هر چیزی که بلندتر و بزرگ‌تر باشد معمولاً سختی کمتری دارد؛ در حال حاضر گزینه‌های کمتری برای تجهیزات آن وجود دارد؛ چالش‌هایی در طراحی هندسه دوچرخه وجود دارد که هنوز برطرف نشده‌اند؛ و پذیرش یک استاندارد جدید عمده همیشه موجب آشفتگی در بازار می‌شود.

 

در مورد بهترین کاربرد آن، به نظر می‌رسد که این چرخ‌ها بیشتر برای مسیرهای کراس‌کانتری (Cross-Country) و تریل‌های سریع مناسب هستند. ساخت دوچرخه‌های با سیستم تعلیق بلند و چرخ‌های به این بزرگی، از نظر فضا چالشی محسوب می‌شود و نیازمند مرکز جلوی بلندتر، زنجیرپایه‌های (chainstay) طولانی‌تر و زاویه لوله زین تندتر است.

 

 

 

البته، زمانی که همه ما با دوچرخه‌های ۲۶ اینچی سواری می‌کردیم، همین حرف را دربارهٔ چرخ‌های ۲۹ اینچی هم می‌زدیم — و حالا می‌توانید چرخ‌های ۲۹ اینچی را روی دوچرخه‌های اندورو و داونهیل نیز پیدا کنید.

 

به نظر می‌رسد چرخ‌های ۳۲ اینچی برای دوچرخه‌سواران قدبلندتر که از فریم‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کنند مناسب‌تر باشند، زیرا دوچرخه‌ای با چرخ‌های ۳۲ اینچی دارای ارتفاع ایستادن (stand-over height) بیشتر و حداقل ارتفاع فرمان بلندتری است.

 

اما ما همین حرف را در روزهای اولیه دربارهٔ چرخ‌های ۲۹ اینچی هم می‌زدیم، و حالا سینا فرای (Sina Frei) که تنها ۱۵۱ سانتی‌متر (۴ فوت و ۱۱ اینچ) قد دارد، در مسابقات جام جهانی کراس‌کانتری با دوچرخه ۲۹er رقابت می‌کند.

 

در زمین‌های شیب‌دارتر، مسئلهٔ فاصلهٔ باسن از چرخ عقب (butt clearance) نیز با چرخ‌های بزرگ‌تر مطرح می‌شود. این مسئله حتی با چرخ‌های ۲۹ اینچی هم چالش‌برانگیز است و باعث شده بسیاری از دوچرخه‌سوارانی که در مسیرهای سخت‌تر رکاب می‌زنند، از چرخ عقب ۲۷٫۵ اینچی استفاده کنند تا فضای بهتری به‌دست آورند.


آیا ممکن است شاهد دوچرخه‌های موسوم به “نیو-مولت” (nü-mullet) باشیم که چرخ جلو ۳۲ اینچی و چرخ عقب ۲۷٫۵ اینچی دارند؟ شاید.

 

یک اندازهٔ جدید چرخ کوهستانی تا زمانی که دوشاخه‌های تعلیق (suspension fork) و تایرهای مناسب آن در انواع گوناگون و به‌صورت گسترده در دسترس نباشند، نمی‌تواند به جریان اصلی تبدیل شود — و این اتفاق هم تا زمانی که یکی از برندهای بزرگ سفارش‌های عمده ندهد، رخ نخواهد داد.

 

شایعات حاکی از آن است که برندهایی مانند Trek ، Specialized، Cannondale و Scott — در واقع هر برندی که در بالاترین سطح مسابقات کراس‌کانتری حضور پررنگی دارد — همگی در حال آزمایش دوچرخه‌هایی با چرخ‌های ۳۲ اینچی هستند. شرکت BMC نیز در مسابقه جام جهانی کراس‌کانتری آندورا در ماه ژوئیه، دوچرخه آزمایشی موسوم به Frankenbike mule خود را به‌صورت عمومی به نمایش گذاشت، بنابراین می‌دانیم که آن‌ها نیز در حال تحقیق در این زمینه هستند.

 

تا این لحظه، تنها یک تایر باکیفیت بالا در اندازه ۳۲ اینچی وجود دارد: مدل Aspen از شرکت Maxxis که برای مسابقات کراس‌کانتری طراحی شده است. انتظار می‌رود Maxxis بتواند نسبت به بیشتر رقبا گزینه‌های عاج (tread) بیشتری را به‌راحتی اضافه کند، اما چالش اصلی برای Maxxis و سایر تولیدکنندگان تایر این است که ماشین‌های قالب‌گیری تایر موجود برای تولید تایر ۳۲ اینچی بیش از حد کوچک هستند. بنابراین، به ماشین‌های بزرگ‌تر و جدیدتر نیاز است تا تولید انبوه تایرهای ۳۲ اینچی ممکن شود.

 

احتمالاً سال‌ها طول خواهد کشید تا محصولات بالغ و کامل به‌طور کامل از این اندازهٔ چرخ پشتیبانی کنند و استاندارد ۳۲ اینچی تثبیت شود. با این حال، تحقق این امر بستگی دارد به این‌که تقاضای گستردهٔ کافی وجود داشته باشد تا برندها را برای پشتیبانی از چرخ‌های ۳۲ اینچی قانع کند.

 

تا آن زمان، هر سازندهٔ سفارشی ماهری می‌تواند دوچرخه‌ای برای چرخ‌های ۳۲ اینچی بسازد، اما این فرایند معمولاً طولانی و پرهزینه است. به همین دلیل، خبر اینکه شرکت Neuhaus در حال کار روی نسخهٔ ۳۲ اینچی از فریم تولیدی خود با نام Hummingbird Core (ساخت تایوان) است، بسیار هیجان‌انگیز بود.

 

فریم مدل Hummingbird Core با چرخ‌های ۲۹ اینچی حدود ۱٬۲۹۹ دلار قیمت دارد و دارای دراپ‌اوت‌های کشویی ماژولار است که هم از سیستم تک‌دنده (singlespeed) و هم از سیستم دنده‌دار (geared) پشتیبانی می‌کند. انتظار می‌رود نسخهٔ ۳۲ اینچی نیز بسیاری از همین ویژگی‌ها را داشته باشد، اما گفته شده است که این مدل فقط در اندازه‌های متوسط و بزرگ عرضه خواهد شد.

 

علاوه بر این، Neuhaus نسخهٔ Nova 32 Custom را نیز ارائه می‌دهد که تولید داخلی است و قیمت آن ۲٬۹۰۰ دلار می‌باشد.

 

با چرخ‌های ۳۲ اینچی، قطعاً افرادی خواهند بود که زودتر از بقیه آن را می‌پذیرند، گروهی از علاقه‌مندان مشتاق، و البته تردیدکنندگانی هم وجود خواهند داشت. توسعهٔ هندسه‌ای که بتواند بیشترین بهره را از مزایای چرخ‌های بزرگ‌تر ببرد، به زمان نیاز دارد. در ابتدا این دوچرخه‌ها سنگین‌تر خواهند بود، اما با گذشت زمان و با یادگیری برندها در زمینهٔ بهینه‌سازی برای اندازه‌های بزرگ‌تر ، وزن قطعات کاهش خواهد یافت.

 

با این حال، اگر تقاضا همچنان قوی باقی بماند، برندها دوچرخه‌ها و لوازم جانبی ۳۲ اینچی را بهبود و پالایش خواهند کرد و با کاهش نقاط ضعف، مزایای آن‌ها آشکارتر خواهد شد.


به من اعتماد کنید — این اتفاق قبلاً هم افتاده است.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش